Submitted by: Studiekeuzebeurs West

Iylaf geniet van leren in de praktijk

Leren op school én in de praktijk, dat is een ideale combinatie. Iylaf Bayati (17), tweedejaars mbo-student verpleegkunde van het Rotterdamse Albeda, weet het inmiddels uit ervaring. Ze noemt het Albeda ‘mijn tweede thuis’ én een opstap naar een mooie baan waarin ze andere mensen wil helpen. 

Haar ultieme droom is kinderarts worden. Zo ver is het nog lang niet, maar Iylaf (spreek uit: ‘ielaf’) is goed bezig. Dat bleek al in het eerste jaar, waarin de mbo-student genoot van haar op de praktijk gerichte studie én een stage waarin ze haar opgedane kennis direct kon toepassen. ,,Voordat ik koos voor verpleegkunde aan het mbo, heb ik er nog heel even over gedacht om eerst naar de havo te gaan. Dat had op grond van mijn cijfers best gekund, maar het leek me eigenlijk veel leuker om direct praktisch bezig te zijn en op die manier veel te leren’’, zegt Iylaf, die door Albeda vorig jaar werd uitgeroepen tot ‘mbo-ambassadeur’.

In die rol verkondigt Iylaf aan iedereen die het wil horen dat er geen enkele reden is om geringschattend te doen over het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo is superbelangrijk voor de maatschappij, aldus Iylaf, want of het nu de zorg, het onderwijs of techniek is: zonder de inzet van mbo’ers staat de hele boel stil.

En omdat ook Iylaf niet wil stilstaan, leert ze graag nieuwe dingen. ,,In het eerste jaar hebben we bijvoorbeeld veel lessen gehad over voedingsleer, daar heb ik tijdens mijn stage direct veel aan gehad. Verder moesten we in ons eerste jaar onder andere een ehbo-diploma halen en leren reanimeren.’’

Welkom

Het meest genoot ze nog van de manier waarop theorie en praktijk elkaar versterken: twee dagen naar school, twee dagen op stage. ,,Mijn eerste stage was vorig schooljaar bij Middin Rubroek, een verpleeghuis in Rotterdam Crooswijk voor ouderen die door lichamelijke of geestelijke klachten/ziektes niet meer thuis kunnen wonen. Dat was zo geweldig: vanaf de eerste dag voelde ik me welkom. Bewoners waren lief voor me, collega’s probeerden direct mijn naam te onthouden omdat ze wilden laten zien dat stagiaires belangrijk zijn en ze hielpen me fantastisch.’’

Inhoudelijk bleek de stage ook een goede ‘match’ met haar opleiding. ,,Een voorbeeld: op school leerden we bij het vak ‘verpleegtechnisch handelen’ hoe je een wond moet verzorgen. Bij mijn stage kon ik dat direct oefenen. En omdat je het dan in de praktijk doet, kom je vanzelf weer met nieuwe vragen, waarop je in de klas later weer dieper op kunt ingaan. Ik denk dat kennis veel beter blijft hangen als je op zo’n manier leert, dan dat je alles alleen uit de boeken moet halen.’’

Vakantiebaan

Bij Middin Rubroek waren ze ook blij met de inzet en de leergierigheid van Iylaf. ,,Ik heb 20 weken lang twee dagen per week stage gelopen. En toen het vakantie werd, vroegen ze of ik zin had om te blijven, of ik interesse had in een vakantiebaantje in. Dat had ik zeker, ik ging toch niet op vakantie, dus ik heb er de hele vakantie gewerkt.’’

Volgens stagecoördinator Mira Kamerling van Middin Rubroek was vanaf het eerste moment duidelijk dat Iylaf een aanwinst was voor het verpleeghuis. ‘We willen graag dat iedere stagiair zich vanaf het begin erg welkom voelt: ze mogen alles tien keer vragen, want we snappen dat er in die eerste weken heel veel op de nieuwe studenten afkomt. Bij Iylaf viel al in het begin op dat ze overal erg voor open stond; ze vroeg ook goed door.’ En, zo zag Mira gaandeweg, ze had een goede invloed op de andere stagiaires: ‘Iylaf is zó enthousiast en werkt zó gestructureerd, andere stagiaires gingen dat overnemen: Iylaf werd de maatstaf. We hebben in haar stageperiode ook duidelijk een stijgende lijn gezien.’

Energie

Ook werkbegeleider Kim van Buren van Middin Rubroek was onder de indruk van Iylaf: ,,Bewoners waren dol op haar, er was wederzijdse interesse. En omdat Iylaf zich zo goed ontwikkelde, ontstond al gauw een collegiale band. Wij vinden het altijd fijn als we stagiaires van verschillende niveaus hebben, ook omdat zij misschien wel onze toekomstige collega’s zijn. En natuurlijk kost het begeleiden van mbo-studenten tijd, maar wij zeggen altijd: we stoppen veel energie in de begeleiding, maar je krijgt er drie keer zo veel energie voor terug!’’ Lachend: ,,En bij Iylaf was dat zes keer zo veel.’’

,,In het begin was ze misschien nog wat verlegen, maar haar schoolopdrachten, dat zijn vaak medische handelingen die studenten onder begeleiding en volgens allerlei protocollen moeten uitvoeren, deed ze erg goed. We hebben haar niet voor niks gevraagd om in de vakantie terug te komen voor een vakantiebaan. Wij werken met kwetsbare ouderen, voor onze bewoners is het ook fijn als ze vertrouwde gezichten om zich heen zien, en dat was Iylaf al gauw. En omdat Iylaf zich zo goed ontwikkelde, zagen we haar als een volwaardige collega. Dat is natuurlijk best bijzonder als je bedenkt dat ze pas 16 jaar was.’’ Wat de begeleiders betreft, was het niet de laatste keer dat ze met Iylaf te maken hadden. ,,Iylaf is, ook als ze klaar is met haar opleiding, hier van harte welkom als collega!’

Dementerende ouderen

Inmiddels is Iylaf in haar tweede mbo-jaar begonnen aan haar tweede stage. ,,Bij Aafje Smeetsland, in een Rotterdams verpleeghuis met dementerende ouderen. Ik werk wel weer met ouderen, maar het is nu heel anders, ik leer hier veel over de verschillende fases van dementie. De meeste bewoners zijn heel aardig, soms ook erg in de war, ze denken bijvoorbeeld dat hun moeder nog leeft terwijl ze allang is overleden. Je leert hoe je met mensen die eerst bang of mopperig waren - door eerst mee te gaan in hun verhaal en door een rustige houding –, toch leuk contact kunt krijgen, dat je voor wat vrolijkheid kunt zorgen. Kortom: dat je iets kunt betekenen voor de mensen. Heel interessant, vind ik dat.’’

Positief

Iylaf klinkt erg positief én energiek. Zo voelt ze zich ook, zegt ze, maar dat is niet altijd zo geweest. ,,Vijf jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden. Daar heb ik veel verdriet om gehad, ik was toen heel somber. Vooral mijn vader heeft me weer positief leren denken, ik heb bijvoorbeeld ook een tijdje alles opgeschreven wat er op die dag wél goed ging. Met positief denken, met creativiteit en flexibiliteit kun je veel meer bereiken, weet ik nu.’’

En ja, er zijn tijdens haar 4-jarige mbo-opleiding nog veel werelden te ontdekken voor Iylaf, weet ze. ,,Ik wil graag nog een keer een stage in een ziekenhuis doen, en het liefst ook op stage naar het buitenland.’’ Intussen blijft ze ook aan haar andere missie werken. ,,Ik wil aan iedereen laten zien hoe waardevol het mbo is voor onze maatschappij.’’

Studiekeuzebeurs West op 6 en 7 december

Iylaf koos voor de mbo-opleiding Verpleegkunde, maar wil je weten welke opleidingen er nog meer zijn op het mbo en hbo? En in welk beroep je terecht kunt komen na die opleiding? Kom dan naar de Studiekeuzebeurs West op 6 en 7 december. In Rotterdam Ahoy vind je ruim 60 stands met studenten en vertegenwoordigers van mbo-opleidingen die je wijzer maken. Op de beurs zijn ook enkele scholen met aanbod op hbo-niveau te vinden.

Naast alle scholen en opleidingen zijn er ook (leerwerk)bedrijven uit verschillende branches. Op de beurs zijn beide dagen studieadviseurs, persoonlijke coaches van ‘Alles Wordt Anders’ en ‘GB Studiekeuze’, aanwezig op de beurs. Zij zijn er voor al je vragen en proberen je tijdens een ‘speedcoachgesprek’ een stapje verder te helpen richting de juiste studiekeuze. Verder kun je in Ahoy een ‘Sterke Punten Training’ volgen. De uitkomsten daarvan helpen je ook verder bij je studiekeuze.

De toegang tot de beurs is gratis. Vooraf aanmelden is gewenst.

Kijk voor meer informatie op www.studiekeuzebeurswest.nl

mbo

Add new comment